Spalovač mrtvol

Základní informace

Literární druh, žánr a směr

  • Literární druh: Román
  • Literární žánr: Psychologický Román, Novela
  • Literární směr: Česká poválečná Próza

Téma

  • Téma: Dehumanizace a morální zkáza jednotlivce v totalitním režimu
  • Myšlenka: Ztráta lidskosti a morálního kompasu v extrémních podmínkách

Prostředí

  • Prostředí: České město během nacistické okupace, atmosféra strachu a beznaděje

Kompozice

  • Úvodní situace: Hlavní postava Karel Kopfrkingl pracuje jako krematoriální technik za nacistické okupace.
  • Vývoj děje: Postupně se Kopfrkingl stává stoupencem nacistické ideologie, přičemž jeho pohled na svět a sebe sama se mění.
  • Vrchol: Kopfrkingl se začíná identifikovat s nacistickým režimem a zapojuje se do perzekuce nevinných lidí.
  • Závěr: Postava je konfrontována se svou vlastní morální zkázou a následky jeho jednání vedou k tragickému závěru.

Jazyk

  • Jazyk: Formální, často obsahuje symboliku a metafory.
  • Stylistické prvky: Odborný Jazyk spojený s prací v krematoriu, kontrastující s temnou atmosférou celého příběhu.

Jazykové prvky

  • Autor využívá surrealistického a expresionistického jazyka.
  • Často pracuje s symbolikou a metaforami.

Postavy

Karel Kopfrkingl

Hlavní postava románu, zaměstnanec krematoria v Praze. Karel je zpočátku vnímán jako oddaný a pečlivý pracovník, který se stará o svou rodinu a věří v duchovní význam své práce. Je fascinován tibetskými představami o posmrtném životě a reinkarnaci, což ovlivňuje jeho pohled na svět a smrt. S postupem děje se však pod vlivem nacistické ideologie a svého přítele Williho Reinkeho mění. Začne adoptovat zvrácenou logiku očisty společnosti skrze smrt a stává se fanatickým stoupencem nacistického režimu. Jeho posedlost smrtí a kremací se prohlubuje, až se stává patologickou, což vede k tragickým následkům pro něj i jeho rodinu.

Marie Kopfrkinglová (Lakmé)

Karelova manželka, kterou Karel láskyplně přezdívá Lakmé. Marie je oddaná a starostlivá matka, která se snaží udržet rodinu pohromadě. Její postava představuje normálnost a stabilitu v Karlově životě. Jakmile se však Karel začne více a více ztotožňovat s nacistickou ideologií, jejich vztah se komplikuje. Karel ji nakonec zabije, protože uvěří, že tímto způsobem ji osvobodí od “nečistého” židovského původu, který odhalil.

Zina Kopfrkinglová

Dcera Karla a Marie. Zina je dospívající dívka, která je zpočátku vnímána jako součást normální rodinné jednotky. Její vztah s otcem se mění, jakmile se Karel začíná více oddávat svým zvráceným představám. Zina se stává jednou z obětí Karlova fanatismu, když ji plánuje zabít v rámci své “očistné” mise.

Milivoj Kopfrkingl

Syn Karla a Marie. Milivoj je mladý chlapec, který, stejně jako jeho sestra Zina, trpí pod vlivem Karlova měnícího se chování. Karel věří, že i jeho děti musí projít očistou, aby byly ušetřeny osudu v rasově smíšeném světě. Milivoj se tak stává dalším z Karlových plánovaných obětí.

Willi Reinke

Starý známý Karla Kopfrkingla a nacistický agent. Willi je klíčovou postavou v Karlově proměně. Je přesvědčeným stoupencem nacistické ideologie a hraje zásadní roli v Karlově indoktrinaci. Pod jeho vlivem Karel přijímá nacistickou ideologii a začíná vidět svou práci v krematoriu jako prostředek k “očistě” společnosti.

Dr. Bettelheim

Lékař a žid, který je jednou z obětí Karlovy zrady. Dr. Bettelheim představuje nevinné oběti nacistického režimu a Karlovy proměny. Jeho osud je tragický a ilustruje hrůzy a nebezpečí fanatismu a ztráty lidskosti.

Dagmar

Karlova kolegyně z krematoria, která se objevuje v některých scénách jako vedlejší postava. Dagmar symbolizuje normální pracovní prostředí, které se však stává dějištěm Karlovy proměny a postupné ztráty morálních hodnot.

Každá z těchto postav hraje důležitou roli v Karlově životě a jeho postupné přeměně z běžného člověka na fanatického stoupence nacistické ideologie. Ladislav Fuks mistrně vykresluje psychologický portrét těchto postav, což přispívá k hlubšímu pochopení témat dehumanizace a morální zkázy v extrémních podmínkách totalitního režimu.

Děj

”Spalovač mrtvol” je psychologický Román Ladislava Fukse, který se odehrává během nacistické okupace Československa a sleduje postupný morální pád hlavní postavy, Karla Kopfrkingla.

Úvodní situace

Na začátku románu je Karel Kopfrkingl představen jako vzorný a pečlivý pracovník pražského krematoria. Je oddaný své práci, kterou vnímá jako poslání – pomáhá osvobodit duše mrtvých prostřednictvím kremace. Karel je ženatý s Marií, kterou láskyplně přezdívá Lakmé, a mají dvě děti: dceru Zinu a syna Milivoje. Karel je fascinován tibetskými představami o posmrtném životě a reinkarnaci, což ovlivňuje jeho pohled na svět a smrt.

Vývoj děje

S příchodem nacistického agenta Williho Reinkeho, který je starým známým Karla, začíná Karel pomalu měnit své názory. Willi, který je přesvědčeným nacistou, postupně indoktrinuje Karla ideologií nacismu. Karel začíná vidět svět optikou nacistické ideologie a jeho práce v krematoriu získává nový, zvrácený význam.

Karel se začíná stále více oddávat myšlenkám o očistě společnosti skrze smrt a kremaci. Jeho posedlost smrtí se prohlubuje a stává se patologickou. Zároveň se mění jeho vztah k rodině – začíná své blízké vnímat jako potenciální oběti očisty, kterou propaguje.

Vrchol

Vrchol příběhu nastává, když Karel přijme nacistickou ideologii naplno. Pod vlivem Williho Reinkeho a své vlastní zvrácené logiky začíná aktivně spolupracovat s nacistickým režimem. Zapojí se do deportací židovského obyvatelstva a začne se podílet na perzekucích nevinných lidí. Věří, že tímto způsobem nejen pomáhá společnosti, ale také přináší “očistu” své rodině.

Karel je přesvědčen, že i jeho vlastní rodina musí projít očistou. V kulminačním bodě příběhu zabije svou manželku Marii, aby ji osvobodil od “nečistého” židovského původu, který odhalil. Také plánuje zabít své děti, aby je “uchránil” před osudem, který by je mohl potkat v rasově smíšeném světě.

Závěr

Závěr románu je tragický a temný. Karel Kopfrkingl je konfrontován s důsledky svých činů. Jeho psychické zhroucení a morální zkáza jsou úplné. Karel ztrácí kontakt s realitou a stává se úplně odtrženým od lidských hodnot. Jeho fanatismus a zaslepenost ho přivedly k bodu, odkud není návratu.

Karel končí jako šílenec, uvězněný ve svých vlastních představách o očistě a spáse skrze smrt. Ztratil svou rodinu, přátele a nakonec i sebe. Román končí v temné atmosféře, která umocňuje hlavní témata díla – dehumanizaci a morální pád jednotlivce v extrémních podmínkách totalitního režimu.

Celý příběh je vystaven v atmosféře beznaděje a temnoty, což podporuje hlavní témata díla týkající se dehumanizace a morální zkázy jednotlivce v extrémních podmínkách totalitního režimu. Ladislav Fuks zde mistrovsky vykresluje psychologický portrét člověka, který je schopen v určitých podmínkách zcela ztratit svou lidskost a stát se nástrojem zla.

Pomocné zdroje