Hobit aneb cesta tam a zase zpátky

Základní informace

  • Autor: J.R.R. Tolkien
  • Rok vydání: 1937

Literární druh, žánr a směr

Téma

  • Téma: Dobrodružství, přátelství, odvaha a loajalita
  • Myšlenka: I malí jedinci mohou mít velký vliv a prokázat odvahu v nečekaných situacích.

Prostředí

  • Prostředí: Středozemě, která zahrnuje různé krajiny jako krajinu Doupě, jeskyně, lesy, hory, jezero a město.

Kompozice

  • Úvod: Představení Bilba Pytlíka a jeho pohodlného života v Doupěti.
  • Výzva: Příchod čaroděje Gandalfa a skupiny trpaslíků, kteří hledají dobrodružství a poklad.
  • Cesta: Skupina putuje různými krajinami a setkává se s elfy, skřety, pavouky, medvědy a dalšími bytostmi.
  • Konflikt: Střet s drakem Šmakem, který stráží poklad pod horou Samotou.
  • Rozuzlení: Bitva o Erebor a návrat do Doupěte.
  • Závěr: Bilbo se vrací domů, ale je změněn díky svým dobrodružstvím.

Jazyk

  • Tolkien vytváří detailní a poutavý Jazyk s různými nářečími pro různé postavy a druhy.
  • Jazyk je často archaický a formální, což přispívá k autentickému Fantasy prostředí.

Postavy

  • Bilbo Pytlík: Hlavní postava, hobit z Doupěte, který se vydává na nečekané dobrodružství. Z počátku je váhavý a zdrženlivý, ale postupně prokazuje odvahu a vynalézavost.
  • Gandalf: Mocný čaroděj, který povzbuzuje Bilba, aby se připojil k výpravě. Je moudrý, tajemný a má hluboké znalosti o světě.
  • Thorin Pavéza: Trpasličí princ, který vede skupinu trpaslíků na cestě k Ereboru. Je odhodlaný získat zpět svůj domov a poklad, ale jeho pýcha a touha po moci ho někdy zaslepují.
  • Fili a Kili: Nejmladší členové výpravy, stateční a loajální k Thorinovi.
  • Balin: Starší trpaslík, který často radí Thorinovi a podporuje Bilba.
  • Dwalin, Oin, Gloin, Dori, Nori, Ori, Bifur, Bofur, Bombur: Ostatní trpaslíci ve výpravě, každý s odlišnou osobností a schopnostmi, přispívají k rozmanitosti a dynamice skupiny.
  • Elrond: Moudrý elfský pán z Roklinky, který pomáhá výpravě s mapami a poskytuje jim útočiště.
  • Gollum: Temná a záhadná bytost, která žije v jeskyni pod horami. Bilbo od něj získá kouzelný prsten, který ho učiní neviditelným.
  • Šmak: Obávaný drak, který střeží poklady pod horou Samotou. Je mazaný, nebezpečný a má ničivou sílu.
  • Bard: Lukostřelec z Jezerního města, který nakonec zabije Šmaka a pomůže obnovit město Dale.
  • Beorn: Proměňující se medvědí muž, který pomáhá výpravě a poskytuje jim útočiště.
  • Elvenking: Král elfů z Temného hvozdu, který nejprve zajme trpaslíky, ale nakonec se spojí s nimi proti Šmakovi.

Děj

Úvod

Bilbo Pytlík je hobit, který žije pohodlným a poklidným životem v Doupěti, které se nachází v Hobitíně, části Kraje. Bilbův klidný život je narušen, když čaroděj Gandalf přichází a označuje jeho dveře magickým znakem, který signalizuje, že je připraven na dobrodružství. Krátce nato se u Bilba objeví třináct trpaslíků: Thorin, Balin, Dwalin, Fili, Kili, Dori, Nori, Ori, Oin, Gloin, Bifur, Bofur a Bombur. Gandalf vysvětluje, že trpaslíci hledají ztracený poklad, který jim ukradl drak Šmak a že potřebují zloděje, který by jim pomohl proniknout do dračího doupěte.

Výzva

Po počátečním váhání Bilbo souhlasí a vydává se na cestu. Trpaslíci mu nevěří, že by mohl být užitečný, ale Gandalf trvá na tom, že Bilbo má potenciál. Během cesty se Bilbo osvědčuje a postupně získává důvěru trpaslíků.

Cesta

Setkání s trolly: První velkou překážkou jsou tři trollové (Tom, Bert a William), kteří zajmou Bilba a trpaslíky. Gandalf je nakonec zachrání tím, že využije svůj důvtip a přiměje trolly hádat se, dokud je nepřekvapí denní světlo, které je promění v kámen.

Útěk ze skřetích hor: Skupina cestuje přes Mlžné hory, kde padne do zajetí skřetů. Během útěku Bilbo zabloudí a setká se s Gollumem v temné jeskyni. Zde Bilbo náhodou najde kouzelný prsten, který má schopnost učinit nositele neviditelným. Bilbo využívá svou bystrost a hraje s Gollumem hru hádanek, aby si zajistil cestu ven. Po získání prstenu unikne a připojí se zpět k trpaslíkům.

Temný hvozd: Po překročení řeky Anduiny dorazí skupina do Temného hvozdu. Zde jsou zajati obřími pavouky, ale Bilbo využije prsten a svou statečnost k jejich záchraně. Poté jsou zajati elfy vedenými Thranduilem, ale Bilbo opět využívá prsten a pomáhá trpaslíkům uniknout v sudech po řece až do Jezerního města.

Jezerní město: Ve městě na jezeře jsou přijati obyvateli, kteří doufají, že trpaslíci porazí Šmaka a obnoví jejich prosperitu. Bilbo a trpaslíci jsou vybaveni zásobami a vydávají se k Osamělé hoře.

Konflikt

Hora Samota: Skupina dorazí k Osamělé hoře a Bilbo se vydává do dračího doupěte. Setká se s Šmakem a podaří se mu ukrást Arkenstone, vzácný klenot. Při této příležitosti se Šmak rozhodne zaútočit na Jezerní město, což vede k jeho smrti rukou Barda, lukostřelce z města.

Šmakova smrt: Šmak je zabit Bardem, který využije poslední šíp do zranitelného místa na drakových prsou. Po Šmakově smrti se situace komplikuje, protože různé strany (trpaslíci, elfové, lidé) začnou požadovat podíl na pokladu.

Rozuzlení

Bitva pěti armád: Dojde k velké bitvě, kdy se skřeti a vlci snaží získat poklad pro sebe. Bitva zahrnuje trpaslíky, elfy, lidi, skřety a vlky. Bilbo během bitvy ztratí vědomí a bitva končí vítězstvím spojeneckých sil, ale za cenu mnoha životů včetně Thorinova.

Závěr

Bilbo se vrací domů do Doupěte jako změněný hobit. Jeho dobrodružství ho obohatilo o nové zkušenosti a přátelství, což změnilo jeho pohled na svět a jeho vlastní schopnosti. Když se vrátí, zjistí, že jeho majetek byl považován za ztracený a prodán, což mu připomíná, jak moc se jeho život změnil. Přesto se usazuje zpět ve svém domově, obohacen o zážitky a nové přátele.

Zajímavé detaily

  • Gandalfovo tajemství: Gandalf má hluboké znalosti o světě a často zmizí, aby řešil jiné záležitosti. Jeho role je klíčová pro úspěch výpravy, i když není vždy přítomen.

  • Gollum a prsten: Setkání s Gollumem je klíčové, protože Bilbo získá kouzelný prsten, který má schopnost učinit ho neviditelným. Hra hádanek mezi Bilbem a Gollumem je napínavá a ukazuje Bilbovu chytrost.

  • Beornova pomoc: Beorn, proměňující se medvědí muž, poskytne útočiště a pomoc výpravě po jejich útěku z Temného hvozdu. Jeho přátelství a pomoc jsou klíčové pro úspěch výpravy.

  • Šmakova smrt: Šmakova smrt je jedním z nejnapínavějších momentů, kdy Bard využije své dovednosti a zabije draka šípem do zranitelného místa.

  • Bitva pěti armád: Tato bitva je velkolepým vrcholem příběhu, kde se setkávají různé rasy Středozemě v boji proti společnému nepříteli. Bitva ukazuje odvahu a obětavost postav, ale také tragédii války.